Neele-Vat combineert technologie, infrastructuur en samenwerking om de stedelijke supply chain groener te maken.
- Gebruik van stedelijke hubs en microdepots
Neele-Vat maakt gebruik van cross-docklocaties in Antwerpen, Brussel en Gent als overslagpunten. Vanuit deze hubs worden zendingen gebundeld en met kleinere voertuigen verder verdeeld binnen de stad.
- Minder transportbewegingen in de binnenstad.
- Lagere uitstoot en minder verkeersdruk.
- Kortere wachttijden bij laad- en loszones.
- Inzet van duurzame voertuigen
Voor de laatste kilometers zet Neele-Vat moderne, milieuvriendelijke voertuigen in:
- Elektrische bakwagens voor leveringen binnen LEZ-zones.
- CNG- en HVO100-trucks voor middelgrote zendingen.
- Fietslogistiek in samenwerking met lokale distributiepartners voor kleine pakketten.
- Slimme routeplanning
Met behulp van geavanceerde planningssoftware worden routes dynamisch berekend op basis van verkeer, venstertijden en emissiezones. Dit leidt tot:
- Tot 25% minder gereden kilometers,
- Hogere leverbetrouwbaarheid,
- Minder brandstofverbruik en CO₂-uitstoot.
- Consolidatie van zendingen
Door goederen van verschillende klanten te bundelen in één rit wordt de beladingsgraad verhoogd. Neele-Vat past dit toe bij dagelijkse transporten naar Belgische steden vanuit Rotterdam, Venlo en Antwerpen.
- Minder lege kilometers,
- Lagere kosten per pallet,
- Lagere uitstoot per zending.
- Samenwerking met lokale partners
Neele-Vat werkt samen met Belgische stadsdistributeurs die gespecialiseerd zijn in emissievrije last-mile logistiek. Hierdoor ontstaat een keten waarin internationale zendingen naadloos overgaan in lokale bezorging — zonder milieubelasting.