Wat verandert er?
De belangrijkste veranderingen in de software, dus in hoe het systeem werkt. Hierdoor hoeven er geen papieren documenten meer mee te sturen met de chauffeurs, maar kan alle relevante informatie online ingevoerd en verstuurd worden naar de douane. De douane kan dan op afstand de zending controleren en goedkeuren, of eventueel een fysieke inspectie aanvragen. Dit maakt het proces sneller, efficiënter en veiliger.
Meer lagen in de aangifte
In het nieuwe systeem DVA krijgt een aangifte vier lagen:
1. Envelop: Bevat algemene informatie die ook in andere delen van de aangifte terugkomt.
2. Masterzending: Geeft algemene informatie over de hele zending, zoals waar de goederen zich bevinden en welke partijen erbij betrokken zijn.
3. Housezending: Hierin staat extra informatie over iedereen die bij de zending betrokken is.
4. Artikelniveau: Hierin staan de details van de goederen die worden vervoerd. Een belangrijke verandering is dat je nu een zescijferige goederencode moet invullen.
Bij containertransport hoef je in DVA niet meer het kenteken of de naam en nationaliteit van het voertuig of schip op te geven, zolang het containernummer hetzelfde blijft. Voor ander vervoer blijft dit wel verplicht.
Nieuwe kantoorrollen
Er komen twee nieuwe rollen voor douanekantoren:
1. Kantoor van incident: Als er iets misgaat tijdens het transport, zoals een verbroken verzegeling, moet dit worden gemeld bij het dichtstbijzijnde douanekantoor. Dit kantoor wordt dan het ‘kantoor van incident’ genoemd.
2. Kantoor van uitgang bij uitvoer: Dit kantoor regelt de controle als de goederen de EU, Zwitserland of Noorwegen verlaten.
Overige veranderingen
· De term MRN betekent voortaan ‘Master Reference Number’ in plaats van ‘Movement Reference Number’.
· Het is niet meer mogelijk om een vast bedrag aan te geven als zekerheid als het factuurbedrag onbekend is.
· Het begeleidingsdocument (TAD) is vervangen door een nieuw model.
· Het document hoeft niet meer uitgeprint te worden, maar het MRN-nummer moet altijd beschikbaar zijn als de Douane hierom vraagt.
· Als een container wordt overgeladen van bijvoorbeeld een vrachtwagen naar een schip, is dit nu een normaal proces waarvoor geen extra toestemming nodig is.
Overgang en implementatie
Zo ziet de overgang naar DVA eruit:
· Begin 2024: De Douane geeft instructies voor het invullen van de nieuwe aangiften.
· Maart 2024: Bedrijven kunnen beginnen met testen in een speciale omgeving.
· Eind 2024: Verwachte start van het gebruik van DVA. Bedrijven moeten dan aangesloten zijn.
· 1 december 2024: NCTS stopt en DVA wordt het enige systeem.
Wat betekent dit voor jou als klant?
Omdat aangiften in DVA meer informatie vereisen, kan het zijn dat je meer gegevens moet verstrekken over de goederen en vervoerders. Zorg ervoor dat je klaar bent om deze gegevens te leveren, inclusief een zescijferige HS-code.
Let op: Boetes voor onjuiste aangiften
Sinds februari 2024 legt de Douane boetes op aan bedrijven die zich niet aan de regels houden. Zorg dus dat je aangiften correct en volledig zijn om boetes te voorkomen.