Sinds jaar en dag gevestigd in de Rotterdamse haven. Een van de grotere Rotterdamse logistieke dienstverleners. Het familiebedrijf met een geschiedenis die 100 jaar teruggaat dat alle logistieke werkzaamheden in eigen hand houdt. En bovenal op en top Rotterdams. Dat is Neele-Vat Logistics in a nutshell.
Begin vorige eeuw
De grootvader van Ruud Vat begon ooit aan het begin van de vorige eeuw een transportbedrijf met paard en wagen. de werkzaamheden waren het brengen van groeten en fruit naar de veiling in Barendrecht. In 1926 kocht hij zijn eerste vrachtauto, waarmee hij in 1932 dodelijk verongelukte.
Hierdoor werd het bedrijf gestaakt en de vergunning verhuurd aan RSK (Reiman, Stok & Kersten) Ruud’s vader begint hier in 1933 als chauffeur net als zijn broer Piet. Dit doen ze tot 1945. In dit jaar startte zij samen een transportbedrijf met de vergunningen van RSK. Na korte tijd gaan de broers apart verder. Piet Vat neemt het bedrijf Goedkoop & de Geus over. Midden ’60 jaren zit de transportmarkt in een dip en besluit Ruud’s vader om de fuseren met Kersten & Hunik. Echter is dit geen fusie op gelijkwaardige basis en korte tijd later moet de vader van Ruud het bedrijf verlaten. Hij start het bedrijf Vatrapex. Dit bedrijf moet helaas haar deuren in 1975 sluiten ivm een openstaande vordering van DM 800.000 die niet wordt voldaan.

Winter 1957 Haparanda
Pas in 1975 begon Ruud Vat voor zichzelf, met steun van zijn vader en oom. Klanten uit de begin periode waren oa Eastman Chemical en de Jongs machinefabriek waarvoor transporten naar Saoedi Arabie werden verzorgd. De start was in het Rotterdamse Hulstkampgebouw, tijdens de tweede oliecrisis. Uit de inboedel van Vatrapex werden de transportvergunningen gekocht. Op basis daarvan werden in de loop van enkele jaren eigen vrachtauto’s aangeschaft.
In 1981 verkocht hij alle auto’s, trailers en de daarbij behorende vergunningen, waarna hij expediteur werd. Vat: ,,Daar had ik twee redenen voor. Ik was toen te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Ik moest uitbreiden, maar de rente stond in die tijd een stuk hoger dan nu.
De tweede reden had ik te danken aan de toenmalige staatssecretaris Van Hulten van de PPR. Die had een tonnagestop afgekondigd. Dat had een sterk prijsopdrijvend effect op de vergunningen. Ik heb daar dankbaar gebruik van gemaakt.’’
Dit is het begin geweest van het nu meer dan 1000 medewerkers tellende Rotterdamse familiebedrijf. Hieronder de mijlpalen die er vanaf 1975 zijn geweest: