Duitsland breidt LZV-wegennetwerk uit met 450 nieuwe trajecten
10-02-2025
Duitsland heeft het wegennetwerk voor Lange Zware Voertuigen (LZV’s) verder uitgebreid. Per 31 januari 2025 zijn er 450 nieuwe trajecten bijgekomen, waardoor het totaal aantal goedgekeurde LZV-routes opnieuw groeit. De uitbreiding richt zich voornamelijk op aansluitroutes naar Autohofen, logistieke centra en terminals op het onderliggende wegennet.
Sinds de landelijke invoering van LZV’s in Duitsland per 1 januari 2017, na een vijfjarige testperiode, blijft het netwerk gestaag groeien. De routes waarop deze voertuigen mogen rijden, worden vastgelegd in de specifieke LZV-wetgeving, waarbij elke nieuwe uitbreiding officieel wordt gepubliceerd.
Het Positivnetz, de officiële lijst van wegen waar LZV’s mogen rijden, omvat inmiddels bijna alle snelwegen in Duitsland tot aan de grensovergangen met Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Oostenrijk, Tsjechië en Denemarken. Ook belangrijke secundaire routes zijn opgenomen, wat transportbedrijven meer flexibiliteit biedt bij het plannen van efficiëntere ritten.
Met de 13e wetswijziging is het LZV-netwerk met 10% gegroeid. De snelwegen zelf zijn met 10 kilometer uitgebreid naar bijna 13.000 kilometer, maar de grootste toevoeging zit in de 420 kilometer aan toegangswegen naar logistieke knooppunten en terminals.
Ondanks deze uitbreidingen blijven de technische voorwaarden voor LZV’s in Duitsland onveranderd. De Duitse overheid heeft pogingen om het maximumgewicht te verhogen of om ADR-goederen (gevaarlijke stoffen) te vervoeren, afgewezen. Hierdoor blijft het maximale gewicht voor LZV’s 40 ton, met een uitzondering tot 44 ton voor intermodaal vervoer.
Voor internationaal transport blijven de restricties grotendeels hetzelfde. Grensoverschrijdend rijden met LZV’s is in Duitsland alleen toegestaan richting Nederland en Denemarken. Dit betekent dat transport naar bijvoorbeeld België of Frankrijk niet met LZV’s mag worden uitgevoerd.
Daarnaast moeten buitenlandse LZV’s die in Duitsland willen rijden, voorzien zijn van een apart keuringscertificaat. Duitsland hanteert namelijk strengere eisen dan veel andere landen, met name op het gebied van:
De uitbreiding van het Positivnetz is een continu proces. Bedrijven die hun routes willen uitbreiden met wegen die nog niet in het Positivnetz zijn opgenomen, kunnen hiervoor een aanvraag indienen bij het ministerie van transport van de betreffende deelstaat.
Let op: Nieuwe trajecten mogen pas worden gebruikt zodra ze officieel in het Positivnetz zijn opgenomen. Dit gebeurt doorgaans eens per jaar, wat betekent dat er enige tijd kan zitten tussen de aanvraag en de daadwerkelijke goedkeuring van de route.
De uitbreiding van het LZV-netwerk in Duitsland biedt nieuwe kansen voor transportbedrijven, vooral voor langeafstandstransporten en intermodale logistiek. Kortere routes naar logistieke knooppunten en terminals kunnen bijdragen aan een efficiëntere supply chain, minder lege kilometers en een verlaagde CO₂-uitstoot.
Als ervaren logistiek dienstverlener ondersteunt Neele-Vat transportbedrijven die gebruik willen maken van de LZV-mogelijkheden in Duitsland. Met onze expertise in grensoverschrijdend vervoer, intermodale logistiek en routeoptimalisatie helpen wij bedrijven om maximaal voordeel te halen uit het uitgebreide LZV-netwerk.
Wilt u meer weten over hoe de nieuwe trajecten uw transport kunnen verbeteren? Neem contact op met Neele-Vat voor op maat gemaakte logistieke oplossingen.