Geachte relatie,
Brexit is een feit en per 1-1-2021 krijgen we te maken met douanedocumenten. Ongeacht harde of zachte brexit.
Sommige aspecten zijn nog onderworpen aan een akkoord tussen de regeringen van het VK en de EU, maar wij bereiden ons voor op een mogelijke “no deal-brexit”.
Dit vereist van iedereen in de keten een goede voorbereiding, kennis van de stromen en accurate gegevens t.b.v. de documentatie. Onze (eigen ) douane-expediteurs hebben uitgebreide ervaring op het gebied van douaneprocedures. Informatie en software-interfaces die nodig zijn om onze klanten de volledige dekking te bieden. Om een vlotte en succesvolle afhandeling van goederenstromen te realiseren zullen wij onze klanten aanmoedigen om Neele-Vat Transport de volledige douanedocumentatie te laten verzorgen. Korte lijnen tussen klant, douaneagent en transporteur is namelijk essentieel om de goederenstromen in beweging te houden.
Indien wij uw aangifte mogen verzorgen hebben wij de volgende gegevens nodig :
Benodigde Data in het geval dat wij uw documentatie ( import-, Export-documentatie of beide ) :
- Contract directe vertegenwoordiging voor Export en Import of beide (eenmalig )
- Commercial Invoice met de Adresgegevens van de koper en de verkoper +EORI nr van beide,
- Gespecificeerde waarde van de goederen per goederen-soort, INCO Term + plaats waarop de Incoterm van toepassing is,
- Packing list, incl:
- HS Code,
- Gedetailleerde Goederenomschrijving,
- Aantal pallets ( inclusief afmeting per pallet ),
- Aantal colli,
- Bruto gewicht, Netto Gewicht,
- Type verpakking + Verpakkingscode,
- Land van Oorsprong, Valuta ( Currency )
Indien de douanedocumentatie geheel door u of uw klant wordt verzorgd dan hebben wij als vervoerder in geval van import vanuit de UK ( en per 01-07 waarschijnlijk ook voor de Export naar de UK ) de volgende informatie nodig :
- MRN nummer(s)
- Douanestatus ( T1, T2 (+ MRN in geval van Transitgoederen ) , IM, TA of RP )
- Commercial Invoice met de Adresgegevens van de koper en de verkoper + EORI nr van beide,
- Packing list, incl :
- Gedetailleerde Goederenomschrijving,
- HS Code,
- Aantal pallets ( inclusief afmeting per pallet ),
- Aantal colli,
- Type verpakking + Verpakkingscode
- Bruto gewicht
- Aanduiding Physosanitary or Veterinary goods
Dit bovenstaande in verband met de verplichte Summiere aangifte / ENS ( Entry Summery Declaration ). Dit betreft de veiligheids- en beveiligingsgegevens die door de rederijen moeten worden ingediend. Aangezien deze gegevens het naar alle waarschijnlijkheid per 01-07-2021 ook in geval van Export naar de VK van toepassing zal zijn, zullen wij u vragen om uw gegevens voor export ook op deze manier aan te leveren zodat we ons gezamenlijk goed kunnen voorbereiden.
Let op, de reguliere goederenstroom van het continent naar het Verenigd Koninkrijk en vice versa vereist naast een Export document ook een Import-document. Om het Import document op te kunnen maken moet de aangever o.a. de juiste verschepingsroute en het UCN nummer van de rederij ontvangen!
Voor een vlotte afhandeling van de goederenstroom is het daarom dus ook verstandig om het importdocument door ons te laten opmaken.
De prijs van de documentatie en het bovengenoemde valt of staat met hoe u als klant ons deze gegevens presenteert, Momenteel werken wij aan een elektronisch datasysteem wat het voor u als klant mogelijk maakt om uw gegevens digitaal aan ons te presenteren. De mate van automatisering zal mede de prijs voor de documentatie bepalen.
Voor een gedetailleerde opgave van de documentatiekosten verwijs ik u derhalve naar uw contact in onze organisatie. U ontvangt dan van ons een op maat gemaakte passende en scherpe prijs voor deze dienstverlening.
Met vriendelijke groet,
Barry Kweekel
Business Unit Manager UK & Ireland
Neele-Vat Transport B.V.
Phone : +31 88 9964150
Mobile : +31 6 53329343