Neele-Vat groeit en daarom bouwen we een kantoorcampus en distributiecentrum, strategisch geplaatst tussen de haven en de A15. Het warehouse wordt 32.000 m2 groot, met daar bovenop een kantoor van zo’n 5.500 m2. Het kantoorgebouw zal gedraaid worden en over het warehouse worden gebouwd. Het kantoor is zo gericht op zowel de haven als de snelweg, terwijl het dak van de hal multifunctioneel kan worden ingezet voor vergroening, parkeren en zonnepanelen. Door de functies te stapelen kunnen we de vierkante meters warehouse maximaal gebruiken en toch ruimte houden voor de overige functies. Bovendien biedt dit de mogelijkheid het kantoor ruimtelijk, open en gezond te maken.
De grote vraag voor het ontwerp van het kantoor was: hoe zou het gebouw zich gaan presenteren aan de A15? De architect, Henk de Gelder, vertelt: “Er is in Nederland een stevige discussie gaande over de ‘verdozing’ langs de rijkswegen. Wij wilden dan ook een gebouw ontwerpen dat kracht uitstraalt en Neele-Vat goed presenteert, maar zonder er een grote, dichte doos van te maken. Bovendien moet iedereen er prettig kunnen werken.”
Een venster op twee werelden
Voor het kantoor ontwierp De Gelder een koker, met aan de ene zijde een glazen venster op de A15 en aan de andere op het havengebied. De verhouding van deze koker vroeg om extra daglicht binnen. Door de gekozen kolommenstructuur is het kantoor volledig vrij indeelbaar, daarom heeft De Gelder grote patio’s uit het gebouw gesneden, die worden ingevuld met binnentuinen. Hij vertelt: “Door die patio’s zit je nooit verder dan negen meter weg van een gevel met daglicht. Ook hebben we bewust hoge plafonds gemaakt, om zo daglicht en buitenbeleving maximaal binnen te halen. Vanuit iedere werkruimte in het gebouw heb je direct uitzicht op groen. Een hoogwaardig klimaatsysteem voorziet zowel het kantoor als het distributiecentrum van frisse lucht, koeling en verwarming. De energie die het pand nodig heeft wordt duurzaam opgewekt door zonnepanelen op het eigen dak. Zo wordt dit gebouw een robuuste, gezonde parel in de haven van Rotterdam.”