Hoewel Spedition Dörrenhaus van oudsher afkomstig is uit het goederenvervoer over de weg, heeft het zich de afgelopen decennia ontwikkeld tot een allround logistiek bedrijf. Vandaag de dag is de vrachtwagensector goed voor maximaal 15 procent van de omzet. Het merendeel wordt gegenereerd in de zee- en luchtvrachtsector, meldt Lars Dörrenhaus, algemeen directeur van Spedition Dörrenhaus. Toen hij halverwege de jaren negentig bij het bedrijf kwam, begon de focus op Aziatische import en is sindsdien geleidelijk ontwikkeld. De kerncompetenties liggen in logistieke dienstverlening voor industrie, handel en voor grote online retailers. Dörrenhaus brengt voor haar klanten de hele supply chain in kaart.
Dit jaar volgde – ter gelegenheid van het 50-jarig jubileum van het familiebedrijf – de volgende ontwikkelingsstap voor de expediteur uit Velbert in Noordrijn-Westfalen. “De beslissing om zelf iets te bouwen in Azië werd ingegeven door het feit dat onze partners daar verkochten of moesten stoppen vanwege financiële problemen. En omdat we niet met 10 kleine Chinese dienstverleners wilden werken, hebben we begin dit jaar besloten om ons eigen bedrijf op te zetten.
Samenwerking met Neele-Vat
Dörrenhaus wilde deze stap zetten met een sterke partner. De keuze viel op Neele-Vat. Het Nederlandse logistieke bedrijf had eerder een belang in Spedition Dörrenhaus verworven en werkt ook al tientallen jaren succesvol en in vertrouwen samen met Spedition Dörrenhaus. Het duurde dan ook niet lang voordat beide partijen het eens waren en begin 2021 besloten om een eigen expediteur op te richten in Azië. Het moet echter een volledig onafhankelijk bedrijf zijn: “NVD Asia is geen dienstverlener die exclusief voor Neele-Vat of ons werkt, maar een neutrale boekingsagent die zich richt op expeditiebedrijven wereldwijd die geen eigen vestiging in Azië openen, maar toch 2.000 tot 3.000 containers willen verschepen”, zegt Dörrenhaus. De activiteiten van Dörrenhaus en Neele-Vat maken maximaal een kwart van de totale omzet van NVD Asia uit.
Aandelen gelijk verdeeld
De start-up werkt al voor bedrijven over de hele wereld. De meeste van deze middelgrote klanten hebben in Azië simpelweg onvoldoende overslagvolumes, waardoor het nauwelijks mogelijk is om zinvolle laadruimte te kopen, legt Dörrenhaus uit: “We hebben jaarlijks zo’n 100.000 tot 150.000 containers op zee en nog eens 3.000 op het spoor en zijn zodat we goedkoper kunnen inkopen, wat wij op onze beurt weer doorberekenen aan onze partners.” De hoogte van de handlings- of boekingskosten hangt af van het al dan niet gebruiken van extra features zoals Track & Trace. NVD Asia biedt ook luchtvrachtdiensten aan.
De aandelen in NVD Asia zijn gelijk verdeeld over de twee partnerbedrijven. Maar ook het lokale management heeft een klein aandeel verworven. “In het verleden hebben we het altijd zo gedaan. Op deze manier hebben alle partijen er het grootst mogelijke belang bij dat het bedrijf gezond groeit en functioneert”, legt Cuno Vat, algemeen directeur bij Neele-Vat, uit. Voorlopig is het de bedoeling om alleen autonoom te blijven groeien en niet via acquisities, vult Vat aan en legt uit: “We zoeken liever goede managers en openen andere Aziatische landen met onze eigen lokale vestigingen.”
Behendiger dan de groten
Het voordeel ten opzichte van de zeer grote expediteurs is de wendbaarheid van de Aziatische boekingsagent, die vooral tijdens de pandemie zijn vruchten heeft afgeworpen vanwege de voortdurend veranderende eisen en het constante tekort aan laadruimte. Trouw aan het motto: Noodzaak is de moeder van de uitvinding. “In Kazachstan hebben we onze eigen schepen gecharterd, eigen landtransporten uitgevoerd via de Nieuwe Zijderoute of goederen in gecombineerd vervoer per spoor vervoerd”, vertelt Denis Kronenbitter, algemeen directeur van NVD Asia.
Daarnaast zijn er enorm veel annuleringen, wijzigingen, knelpunten of problemen die altijd persoonlijke betrokkenheid vergen. Dit heeft impact op de workflows: “Twee jaar geleden moest een dossier voor het containertransport van Shanghai naar Europa gemiddeld zes keer worden afgehandeld en was de container onderweg. Vandaag hebben we het over hetzelfde bestand, maar dan moet het 27 keer worden aangeraakt.”
Ook in Azië is het tekort aan geschoolde arbeidskrachten goed merkbaar. “Logistiek is niet meer zo sexy”, zegt Kronenbitter. Daarnaast zijn er grote seizoenschommelingen, vooral in China. Tussen oktober en april vindt hij helemaal geen werk, maar in de zomer is het makkelijker. Veel Chinezen zouden momenteel liever de droom nastreven om miljoenen te verdienen als influencer dan een echte baan te hebben. Een verschil met Europa is de arbeidsethos. “Als het management hier wegloopt van het front en zich inzet, dan volgen de medewerkers.
Grote uitbreidingsplannen
Dat NVD Asia uitsluitend afhankelijk is van locals was vanaf het begin duidelijk: “We willen geen buitenlands bedrijf zijn in Azië. We willen een Aziatisch bedrijf zijn met een West-Europees management. Daarom vertrouwen we alleen op lokale partners en medewerkers”, benadrukt Kronenbitter. Van de 120 werknemers in China zijn er slechts twee niet-Aziaten, van wie hij er één is, zegt Kronenbitter. NVD Asia heeft inmiddels acht vestigingen in Azië geopend.
Dit jaar zullen nog meer markten worden geopend. Eerst Taiwan, Vietnam en Cambodja. Thailand, Maleisië en Indonesië volgen. Verder naar het westen dan Myanmar zullen er echter geen vestigingen meer zijn. Kronenbitter: “We willen echt een puur Aziatische boekingsagent zijn en hebben geen interesse om bijvoorbeeld naar het Midden-Oosten te gaan. We zouden daar ook te dicht bij onze partners komen te staan.
bron: https://www.dvz.de/rubriken/detail/news/nvd-asia-der-neue-buchungsagent-fuer-den-mittelstand.html