Aantal lege ritten met trailers daalt sterk verder effect verwacht door vrachtwagenheffing
23-7-2025
Volgens ING is het aantal kilometers dat met lege trailers wordt gereden in het wegvervoer aanzienlijk gedaald. In de sectorstudie Assetvisie Trucks en Trailers 2025 concludeert de bank dat deze ontwikkeling mede te danken is aan efficiënter gebruik van data en technologische innovaties.
Slimmere planningssystemen, vaak ondersteund door AI, zorgen ervoor dat trailers beter benut worden. Zo maken sommige vervoerders al gebruik van camera’s in opleggers om realtime inzicht te krijgen in de resterende laadcapaciteit.
Deze trend richting hogere beladingsgraden zal naar verwachting verder doorzetten wanneer de vrachtwagenheffing volgend jaar van kracht wordt. ING voorziet dat deze maatregel transporteurs extra zal stimuleren om onnodige lege kilometers te vermijden. Het gevolg: lagere kosten en een efficiënter gebruik van materieel.
Toch heeft deze stijgende efficiëntie ook een keerzijde. De behoefte aan nieuwe trailers neemt af. Veel bedrijven houden trailers aan als reserve of voor onvoorziene piekmomenten, mede doordat de restwaarde op de tweedehandsmarkt relatief laag ligt. Hierdoor blijven de investeringen in nieuw trailermaterieel voorlopig beperkt.
Ook bij grote verhuurders is deze trend zichtbaar. Zo laat ING weten dat DSV, na de overname van DB Schenker, zich momenteel vooral richt op integratie van de bedrijven en het herzien van het gezamenlijke wagenpark. Grote vervangingsrondes van trailers blijven daardoor voorlopig uit.