Containercapaciteit Azië-Europa bereikt recordhoogte
09-07-2025
De containerlijnvaart tussen Azië en Europa staat op het punt een belangrijke mijlpaal te bereiken. Met een capaciteit die in mei al opliep tot 7,9 miljoen TEU, groeit het belang van deze route verder. Dit betekent een stijging van 11,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en onderstreept de centrale rol die deze corridor speelt in de wereldwijde containerlogistiek.
De sterke capaciteitsgroei op deze route is een direct gevolg van geopolitieke ontwikkelingen. Door aanhoudende veiligheidsrisico’s op de traditionele vaarroutes is men overgestapt op alternatieve, langere trajecten, zoals die via Kaap de Goede Hoop. Hierdoor is er een grotere vlootcapaciteit nodig om de vaarschema’s te blijven uitvoeren. Inmiddels wordt bijna een kwart van de wereldwijde containervloot ingezet op de Azië Europa route. Ter vergelijking: twee jaar geleden was dit nog één op de vijf schepen.
Wat opvalt is dat het merendeel van de ingezette capaciteit bijna 90% bestaat uit grote schepen met een capaciteit van meer dan 12.500 TEU. Deze schaalvergroting is noodzakelijk om de langere vaartijd te compenseren en tegelijkertijd een efficiënt netwerk te behouden.
Ook binnen andere vaargebieden in Europa en Afrika zijn groeicijfers zichtbaar. Binnen Europa steeg de containercapaciteit in mei met 12,4% ten opzichte van vorig jaar. Opvallender nog is de toename in het containerverkeer van en naar Sub-Saharaans Afrika, waar een groei van 19,5% werd genoteerd. Deze ontwikkeling wijst op een toenemende belangstelling voor opkomende markten binnen het Afrikaanse continent.
Tegen deze achtergrond is het belangrijk voor logistieke dienstverleners om hun dienstverlening continu af te stemmen op deze dynamische marktbewegingen. Door strategisch in te spelen op veranderende vaarroutes en capaciteitsverschuivingen blijven we als logistieke partner betrouwbaar en toekomstgericht opereren.