Zelfrijdende trucks lossen chauffeurstekort niet op
19-6-2025
Hoewel er nog altijd bijna 7.000 vacatures openstaan voor vrachtwagenchauffeurs, verwacht Annette de Groot, directeur van het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL), dat de grootste piek in het tekort inmiddels achter de rug is. “Groter dan dit wordt het niet,” stelt zij. De sector kampt al jaren met vergrijzing, maar De Groot ziet ook hoopvolle ontwikkelingen. “De demografische omslag komt rond 2040. Tot die tijd moeten we het zien te overbruggen.”
STL ondersteunt zowel bedrijven als werkzoekenden, zij-instromers en bestaand personeel. Dit leidde vorig jaar tot duizenden nieuwe instromers en nauwere samenwerking met scholen en gemeenten. Daarnaast verandert het personeelsbestand: het aantal vrouwen in de sector stijgt gestaag, van 10% in 2014 naar 13% nu – en ook het aantal vrouwelijke chauffeurs neemt toe.
De focus ligt niet alleen op het aantrekken van mensen, maar vooral ook op het behouden ervan. “Jonge mensen aan je binden vraagt een andere aanpak dan vroeger,” aldus De Groot. Daarom voert STL intakegesprekken om nieuwe instromers goed te begeleiden naar de juiste plek.
Innovatie is belangrijk, maar volgens De Groot mogen we niet te veel hopen op technologische oplossingen als zelfrijdende vrachtwagens. “Die lossen het personeelstekort niet op. Uiteindelijk draait het om mensen. Grote bedrijven spelen daar beter op in met flexibele werkvormen, terwijl kleinere bedrijven het risico lopen personeel over te belasten.”