Neele-Vat Vrachtwagen

Sterke resultaatsverbetering voor Neele-Vat

De nieuwe geïntegreerde aanpak leverde de Rotterdamse logistiek dienstverlener Neele-Vat vorig jaar een sterke winstverbetering op.

Het bedrijfsresultaat steeg bij het bedrijf van 2,3 miljoen euro naar 6,4 miljoen euro op een omzet van 209 miljoen euro (+2,7 miljoen euro). De nettowinst verdrievoudigde tegelijkertijd van 1,5 miljoen euro naar 4,7 miljoen euro. ‘Daarmee zijn we weer terug richting het recordniveau van 2014 toen we het jaar afsloten met een eindresultaat van zes miljoen euro’, stelt algemeen directeur Cuno Vat in een toelichting op de jaarcijfers.

Het fiscale jaar 2015 was voor het bedrijf een transitiejaar, stelt hij. De fusie tussen de familiebedrijven Neele en Vat vereiste destijds de volle aandacht van het management, legt hij uit. Tegelijkertijd was het ook een jaar waar de wissels werden verzet richting een meer geïntegreerde aanpak van de logistieke activiteiten van de werkmaatschappijen transport, zeevracht, warehousing en douane-expeditie. ‘Daarbij zijn wij er steeds beter in geslaagd om de schappen in de loodsen te vullen en dient de contractlogistiek meer en meer als aanjager van omzet bij de andere bedrijfsonderdelen’, stelt Vat. Zo profiteerde onder meer de zeevrachtafdeling van de nieuwe strategie en zag de omzet met zes miljoen euro stijgen naar 65 miljoen euro, terwijl de omzet uit contractlogistiek met 25% toenam naar bijna 19 miljoen euro. Wegvervoer bleef met 115,8 miljoen euro de grootste activiteit binnen Neele-Vat.

Vat: ‘Wij willen voor een klant meer zijn dan sec een logistiek dienstverlener. Het gaat erom meer oplossingen te vinden voor partijen. Zo doen wij nu voor een relatie in de VS de gehele logistiek in de EU via een app. De lading komt in Rotterdam binnen en wij zorgen dan voor de rest’.

Voor een andere klant, waarvan Neele-Vat eerst alleen het landvervoer deed, wordt nu naast containertrucking ook de gasmeting en het binnenvaarttransport volledig geautomatiseerd geregeld. ’Het grote voordeel is ook dat een relatie nog maar een contactpersoon nodig heeft en alles in een control tower omgeving wordt afgewikkeld’, aldus Cuno Vat.

Neele-Vat heeft vorig jaar verder het netwerk aangepast waarbij de crossdock-activiteiten werden geconcentreerd in Amsterdam en Rotterdam, terwijl de vestiging in Duiven werd gesloten. Die ingreep leverde meer dikke ladingsstromen op en een verbetering van de winstgevendheid van de wegvervoeractiviteiten, zegt hij. Verder kwam er ook een nieuw IT-pakket, waarvan onder meer de douane-expeditie profiteerde. Neele-Vat kocht vorig jaar ook het bedrijf First Safety inclusief moederholding HR Investering BV, dat gasmeetstations in Noord-Holland en Limburg exploiteert. ‘In die markt hebben wij met ons bestaande station in Rotterdam daardoor de marktpositie in Nederland aanzienlijk versterkt’, zegt Vat.

Het Rotterdams familiebedrijf telt nu ruim 550 medewerkers, een plus van vijftien, en verwacht verder te groeien. Zo zijn er vergevorderde plannen om een nieuw afvulstation op de Maasvlakte te bouwen met een loods van 20.000 vierkante meter. ‘Het gaat daarbij om een investering van twintig miljoen euro’, aldus Vat. De planfase moet in het vierde kwartaal van dit jaar worden afgerond en voor de oplevering van het pand mikt hij op eind 2018. Daarnaast kijkt Vat ook naar nieuwe acquisities zonder aan te willen geven in welke sectoren er wordt gekeken. ‘Je moet het eerder breed zien. Als er bedrijven zijn die iets toevoegen of aanvullend zijn aan onze bestaande logistieke activiteiten zijn wij geïnteresseerd.’ Hij denkt daarbij vooral aan overnames van ‘kleine familiebedrijven die geen opvolgers hebben’.

Tekst: Nieuwsblad Transport