Kwam de Steder Group aanwaaien of zat er een strategisch plan achter de overname?
Een beetje een combinatie van die twee factoren. Allereerst deed zich de opportunity voor om de Steder Group te kopen en ten tweede hebben wij vorig jaar ons driejarenplan geformuleerd. Daarin hebben wij aangegeven dat we de komende jaren ons netwerk in de zeevrachtexpeditie met zeker zeven vestigingen willen uitbouwen. In het landvervoer in Europa zijn wij voorzien, maar in de zeevracht wilden wij ons versterken op een aantal strategische locaties. Met de Steder Group hebben wij nu twee van de zeven wensen op ons verlanglijstje ingevuld, te weten Glasgow en Dubai. Dit verstevigt de schaalgrootte die nodig is om ook in het Europa van morgen concurrerend te blijven in de zeevrachtexpeditie. Daarbij blijft de Steder Group voorlopig onder de eigen merknaam actief binnen Neele-Vat.
Wie nam het initiatief?
Mijn vader, Ruud Vat, had enkele jaren geleden tijdens de Wereldhavendagen contact met eigenaar Rien Spijkers van de Steder Group. Toen is over het onderwerp gesproken. In maart van dit jaar kregen wij plotseling een telefoontje van Rien om te komen praten, omdat de gesprekken met een potentiële koper op niets waren uitgelopen. Of wij mogelijk nog geïnteresseerd waren? Dan ga je praten. Als Rotterdammers onder mekaar konden we eind vorige week al snel een deal sluiten. Ik geloof dat wij nog nooit zo snel een overname hebben afgerond. Het was dus enerzijds een opportunity, maar anderzijds paste het ook heel goed bij elkaar.
Waarom stond de Steder Group in de etalage? Geen opvolging?
Rien Spijkers is 73 jaar. Voor hem was het mooi geweest.
Is het een koop met gesloten beurzen geweest en wordt Spijker aandeelhouder bij jullie?
Nee. Wij hebben een mooie som geld op zijn bankrekening overgemaakt. Overigens kopen wij niet alles binnen de Steder Group, maar slechts delen. Zo blijft Steder Agencies & Chartering buiten de deal. Dat is een markt waar wij geen verstand van hebben. Overnames moeten duidelijk passen binnen onze strategie. Daarnaast geldt voor ons, dat het moet gaan om een gezond bedrijf en dat de mensen bereid moeten zijn om aan te blijven. Voor Rien geldt dat gezien zijn leeftijd natuurlijk niet meer.
Het management in Schotland heeft overigens ook een belang in de kantoren daar. Wij kopen dus in het VK een meerderheidsbelang van 70%. De overige 30% blijft bij het personeel. In Dubai heeft het management ook een klein minderheidsbelang. Wij hebben als Neele-Vat alleen alle aandelen van de kantoren in Nederland overgenomen. Een participatie van medewerkers in het bedrijf is trouwens niets nieuws voor ons. Tien managers bij Neele-Vat Logistics bezitten ook aandelen. Dat versterkt juist het teamgevoel.
Hoe substantieel is deze overname voor Neele-Vat als we kijken naar omzet en personeel?
Het is voor ons best een significante club. Zo vergroten wij ons personeelsbestand met honderd mensen, onder wie vijftig mensen in Schotland, naar duizend medewerkers. En we zijn nu actief met 27 vestigingen in tien landen. De omzet groeit door de acquisitie met 50 miljoen euro naar 395 miljoen euro, terwijl het totale aantal vierkante meter opslag nu op 255.000 vierkante meter ligt.
Neele-Vat heeft nu twee van de zeven kantoren in het strategisch plan ingevuld. Gaan jullie het overige deel zelf opzetten of toch kijken naar verdere acquisities?
Dat laatste. Met een one man army maak je geen goede start in een nieuwe markt. Wij gaan dan ook kijken of wij bestaande spelers in die markten kunnen overnemen.
Het gaat dan nog om de koop van vijf zeevrachtkantoren op strategische locaties. Lukt dat binnen twee jaar?
Er is geen tijdsdruk. Daarnaast zit je in een zeevrachtmarkt die sinds de coronacrisis onvoorspelbaar is geworden door de enorme prijsstijgingen. Ik vergelijk de markt wel eens met een pak melk dat vijf keer zo duur is geworden en waarvan je na aanschaf nog maar moet afwachten of de houdbaarheidsdatum niet is verstreken. Wij gaan de mogelijkheden dan ook eerst rustig in kaart brengen. Uitgangspunt blijft, dat het bij ons moet passen.
Naar welke landen kijken jullie?
Wij zoeken naar zeevrachtkantoren in onder meer Italië, Spanje en Duitsland.
Waar precies?
Dan gaat het toch om zeehavens als Hamburg, Genua. En Valencia, Barcelona en Algeciras in Spanje. En Antwerpen.
bron: Nieuwsblad Transport