Met de bouw van een API-platform wil BluJay inspelen op het breed delen en verrijken van data binnen de logistieke keten. Doug Surrett, Chief Product Strategist, bracht het nieuws over het platform naar buiten tijdens de jaarlijkse SOAR Summit van de logistieke softwareleverancier.
In een wereld die toe moet naar ‘nul op de meter’ is het laagdrempelig delen van informatie onmisbaar. Met die gedachte in het achterhoofd startte de leverancier volgens Surrett met de ontwikkeling van het BluJay API-platform dat bedrijven – ook niet klanten – in staat stelt om data uit de systemen van de leverancier te gebruiken én te verrijken.
BluJay API-platform
“Het BluJay API-platform moet nadrukkelijk uitgebreid met IT-applicaties van externe softwareleveranciers kunnen koppelen. Het is daarnaast niet zozeer de bedoeling om de snelheid in de keten te vergroten, hoewel dat uiteraard wel een positief effect kan zijn. Het doel is om een ecosysteem te ontwikkelen waarmee onze klanten maar ook andere bedrijven eenvoudiger data kunnen uitwisselen.” Volgens de Chief Product Strategist is het BluJay API-platform nog niet klaar voor gebruik. “We streven ernaar om het medio 2019 te lanceren.”
Macro-optimalisatieservice
Een ander nieuwtje van de IT-dienstverlener ging over een nieuwe dienst die het bedrijf in Europa aanbiedt. Het betreft een macro optimalisatieservice waarbij de leverancier de netwerken van bijvoorbeeld drie verladende klanten met elk een eigen distributienetwerk vergelijkt. Het bood ondernemingen in de VS, de thuisbasis van het softwarebedrijf, eerder al deze service aan maar. Daar bleek het animo niet heel groot. Surrett: “Ik bespeur in Europa veel meer enthousiasme voor onze macro optimalisatieservice. Bedrijven hebben hier meer oog voor duurzaamheid en het milieu.” De dienst moet bedrijven het inzicht geven dat de eigen distributienetwerken op onderdelen misschien wel meer op die van de concurrent of concullega lijken dan de onderneming realiseert. “We laten een deel van de data uit de diverse netwerken zien, uiteraard zonder gevoelige gegevens te tonen. Er liggen grote kansen op kostenbesparingen en CO2-reductie. De EU is daar meer klaar voor dan de VS.”
Groei aantal BluJay klanten
Volgens Surrett heeft BluJay een goed jaar achter de rug. “Om daarvan een voorbeeld te geven: onze klanten hebben in 2017 gezamenlijk 45 miljoen douanedeclaraties afgehandeld. In 2018 was dit aantal gegroeid naar 58 miljoen.” Het aantal klanten van het bedrijf groeide in Europa tussen 2017 en 2018 van 3.800 naar 5.000. “Ik denk dat er in Europa nog voldoende klantpotentieel te vinden is. De interesse in technologie neemt in elk geval toe, daarmee maakt Europa een inhaalslag op de VS.”
Neele-Vat Logistics
Eén van de klanten van de logistieke softwareleverancier is Neele-Vat Logistics. De logistiek dienstverlener zat verre van stil in de afgelopen jaren. In 2018 alleen al deed het een overname (Oostvogels in Breda), opende het een nieuw distributiecentrum en een nieuwe crossdocklocatie. Neele en Vat Logistics fuseerden zelf ook niet al te lang geleden. De LDV’er legt volgens IT-manager Edwin Valstar en branch manager Johan Verhoeff de laatste hand aan de uitrol van het digitaal planbord van de softwareleverancier. Dit is onderdeel van TMS versie 17.2. “Hiermee verwachten we de snelheid te verhogen bij het plannen van onze zendingen. Het planbord is onder andere voorzien van een drag & drop functie”, vertelt Valstar.
Implementatie planbord
De implementatie van het planbord was zeer gewenst, stellen de twee. Verhoeff: “Het is nu zaak om dit intern goed te positioneren. Het is eigenlijk een TMS-project, maar de uitrol raakt ook de andere modules zoals het WMS. Door het koppelen van de gegevens uit meerdere systemen zien we bijvoorbeeld al eerder hoeveel laadmeters er nodig zijn, maar ook kunnen we zendingen in de keten beter volgen.”
Nieuwe technologie
In de nabije toekomst staan een crossdock module, voor het beter beheren en monitoren van interne palletbewegingen, op de agenda. Valstar: “Daarnaast kijken we naar data-analysetools en eventueel ook technologie voor process mining. We voegen steeds vaker nieuwe activiteiten toe aan onze business, zoals het 22.000 m2 grote blending en filling magazijn op de Maasvlakte. De technologie zou kunnen ondersteunen bij het samenvoegen en koppelen van bestaande aan nieuwe activiteiten.”
Labelrobot
Aanvullend aan de nieuwe magazijnen en overnames verdient ook een labelrobotproject volgens Verhoeff aandacht. “We investeren steeds meer voor klanten. Een goed voorbeeld daarvan is de aanschaf van de labelrobot. De robot zorgt ervoor dat neutraal zakgoed of dozen zijn te voorzien van een private label zodra er vraag naar is. De aanschaf van de robot leidt tot een lagere voorraad en kortere levertijden.”
Bron: logistiek.nl