Neele-Vat Logistics: fusie vanuit kracht
Nooit meer vlekken in de nek
Het was in de Rotterdamse haven zonder twijfel de opvallendste fusie van het jaar. In het kader van “één plus één is meer dan twee” besloten de concurrerende logistieke dienstverleners Neele Logistics en Vat Logistics per 1 oktober 2014 verder te gaan onder de naam Neele-Vat Logistics. Het resultaat: één groot familiebedrijf met 570 medewerkers en een omzet van 230 miljoen euro, dat een antwoord heeft op vrijwel ieder logistiek vraagstuk.
Ron Neele draait er niet omheen: in de tijd dat Neele Logistics nog een zelfstandig bedrijf was, had hij het niet zo op zijn grootste concurrent. ‘Ik vond Cuno eigenlijk niet zo’n fijne vent, terwijl ik hem persoonlijk niet eens kende…’, zegt hij met een vette knipoog. ‘Stonden er goederen bij ons opgeslagen, kwam er een vrachtwagen van Vat Logistics voorrijden om ze te distribueren. Terwijl wij dat zelf ook konden. Ja, dan kreeg ik wel vlekken in mijn nek…’
“Cuno” is Cuno Vat, directeur Logistics en verantwoordelijk voor ICT. Hij lacht om de opmerkingen van Neele, de CEO van het nieuwe bedrijf. Want Cuno Vat kent het gevoel maar al te goed. ‘Ook ik vond het op z’n zachtst gezegd niet zo mooi staan, zo’n oranje truck van Neele voor ons prachtige blauwe Vat-pand… Dan ging er best wel eens een lelijk woord over tafel, haha.’
Maar vandaag wordt aan diezelfde tafel, in het kantoor van de vestiging op de Maasvlakte, allesbehalve gevloekt. De vijanden van weleer zijn goede vrienden geworden. Met dank aan heel wat kopjes koffie, uitsmijters en vooral met dank aan Ruud Vat. De vader van Cuno, oprichter van Vat Logistics, gaf de eerste aanzet tot de fusie. ‘Eerst nam ik dat niet serieus’, vertelt Ron Neele, ‘maar ik ging er wel over nadenken. En de bedrijven bleken écht bij elkaar te passen. In grote lijnen deden we hetzelfde: wegtransport door heel Europa, op- en overslag, douaneafhandeling, expeditie en zee- en luchtvracht. Daarnaast waren we ongeveer even groot en bleken we – hoewel we in dezelfde vijver visten – weinig dezelfde klanten te hebben. Er was echt sprake van: één plus één is meer dan twee; oftewel, het was een fusie vanuit kracht.’
Cuno Vat: ‘En die mensen van Neele bleken toch wel aardige gasten. Zo verdwenen de vlekken uit de nek. Daar zijn wel wat maanden en gesprekken overheen gegaan, maar dat is logisch. Een fusie is net als trouwen; dat doe je niet zomaar.’
Vooroordelen
Nu de fusie is afgerond, heeft Ruud Vat een stap teruggedaan. Vanuit zijn adviserende rol op de achtergrond ziet de 63-jarige ondernemer tevreden aan dat er een sterk bedrijf staat, met twintig vestigingen in Rotterdam (Hoogvliet, Distripark Eemshaven, Maasvlakte en Botlek), Amsterdam, Duiven, Coevorden, Vantaa (Finland), Rovereto (Italië), Zeebrugge (België), Praag (Tjechië), Moskou (Rusland) en Oradea (Roemenië). Daardoor dekt Neele-Vat met de diensten nu heel Europa af en kan het voor iedere klant een geschikte loods voor opslag bieden; welke goederen die klant ook heeft.
‘Met het oog op veiligheid is de Maasvlakte een ideale locatie om gevaarlijke goederen op te slaan’
De integratie van beide bedrijven loopt voorspoedig, vertelt Cuno Vat. ‘Op wat kleine pijntjes na hebben klanten daar niet al te veel van gemerkt. Ons personeel kreeg na de fusie meteen hardop van ons te horen dat niemand zijn baan zou verliezen. In alle plannen en uitvoeringen heeft het personeel ook altijd centraal gestaan. Wel bestaan er misplaatste vooroordelen over en weer. Aan ons als directie de taak om die weg te nemen en alle neuzen dezelfde kant op te krijgen, zodat onze klanten van iedereen de betrokkenheid en service krijgen die ze vanuit beide familiebedrijven gewend waren.’
Nu dat op de rit staat, is het tijd voor toekomstplannen. De zevenkoppige directie buigt zich de komende maanden over het eerste vijfjarenplan. Vijf jaar die Neele sowieso zal volmaken als CEO, waarna Cuno Vat hem opvolgt. Neele weet waar de kansen liggen. ‘Wij zien veel mogelijkheden in het intermodaal vervoer (per spoor en short sea, red.). Dat is nu zo’n vijftien procent van onze bedrijfsvoering, maar dat moet zeker dertig tot veertig gaan worden. Vervoer per truck wordt door tol en milieuheffingen steeds duurder. De trein is het vervoermiddel van de toekomst. We hebben nu twee lijnen, naar Zuid-Duitsland en Italië, maar willen er zeker vier bij, naar onder andere Polen, Slowakije en mogelijk Zwitserland en Frankrijk. Wij proberen klanten daar van te overtuigen en spelen ook actief een rol in de discussies over de aanleg van meer spoorlijnen op de Maasvlakte. Dit is slechts een voorbeeld, want er zijn vele fronten waarop wij kansen zien. Wij lopen niet mokkend achter veranderingen aan, maar proberen actief in te spelen op de ontwikkelingen of deze zelfs voor te zijn.’
Nieuwe loods
Een ander voorbeeld daarvan is de nieuwe loods die Neele-Vat bouwt. Naast de bestaande 24.000 vierkante meter op de Maasvlakte komt een loods van 20.000 vierkanter meter, speciaal voor de opslag van gevaarlijke goederen. ‘Wij zien meer en meer (petro)chemische (half)producten uit Amerika en Azië naar Rotterdam komen’, zegt Cuno Vat. ‘Met het oog op veiligheid is de Maasvlakte een ideale locatie om die op te slaan. We hebben in onze huidige loods al achtduizend vierkante meter voor opslag van deze ADR-goederen en kennen alle veiligheidsprocedures. Daarmee staan we voor kwaliteit. Bovendien beschikt de loods straks over een op deze schaalgrootte revolutionair CO2-blussysteem, waardoor in geval van brand de overige goederen niet beschadigd worden. Het is een risicovolle investering, want we hebben nog geen order gekregen. Maar ondernemen is risico nemen. Door dat te doen, zijn zowel Neele als Vat groot geworden en die filosofie blijven we ook met onze nieuwe onderneming hanteren.’
Bron: http://www.friendsinbusiness.nl
Tekst: Bas Abresch
Fotografie: Jeffrey de Regt
Gasmeetstation
Als innovatieve logistiek dienstverlener speelt Neele-Vat Logistics in op de ontwikkelingen in de branche. Een van die trends is dat containers steeds vaker gemeten moeten worden op schadelijke gassen. Het onafhankelijke bedrijf Gasmeetstation Rotterdam beschikt bij de vestiging op de Maasvlakte over een eigen locatie, waar niet alleen de hoeveelheid gas gemeten wordt, maar containers ook ontgast en – voor de export – begast kunen worden. ‘We zijn heel erg bezig met ecologie en willen daar verder in investeren’, zegt CEO Ron Neele. ‘Recentelijk hebben we een andere gasmeter overgenomen, waardoor we nu het hele land goed kunnen bedienen. Met het oog op alle milieuregels, die steeds strenger worden, zien we kansen om hierin te groeien. We hebben de fysieke mogelijkheden, de knowhow en de vergunningen, dus we verwachten veel klanten op dit gebied te kunnen helpen. Het past ook in onze strategie om voor klanten het totale logistieke proces, met alle randzaken die erbij horen, in te vullen. Wij bieden echt een compleet pakket aan diensten.’