Luchtvrachtsector op Schiphol onder druk
01-10-2024
De luchtvrachtsector op Schiphol staat onder druk door de plannen van de Nederlandse overheid
Oorspronkelijk was er een vermindering voorgesteld van 500.000 naar 460.000 vluchten, maar na overleg is dit aantal aangepast naar 475.000-480.000 vluchten. Ondanks deze versoepeling blijft de situatie uitdagend voor de vrachtsector, omdat er geen aparte pool voor vrachtvluchten is voorzien. Dit is een punt van zorg voor verschillende logistieke belangenorganisaties, waaronder evofenedex, die pleiten voor speciale vrachtcapaciteit om Schiphol’s positie als belangrijke hub te behouden.
Gevolgen voor Neele-Vat
Voor Neele-Vat vormt dit een aanzienlijk operationeel probleem. Neele-Vat kan gevolgen ondervinden van de verminderde beschikbaarheid van slots op Schiphol. Zonder een aparte vrachtpool zal de concurrentie voor beschikbare slots toenemen, wat kan leiden tot hogere kosten en vertragingen, met mogelijk nadelige gevolgen voor de levering van essentiële goederen zoals medicijnen en industriële apparatuur.
Beperkte vrachtcapaciteit Schiphol dwingt tot alternatieve routes
Het ontbreken van een duidelijke oplossing voor vrachtcapaciteit kan Neele-Vat dwingen om alternatieve transportroutes te zoeken of bepaalde zendingen over te zetten op weg-, spoor- of zeevervoer. Hoewel wij beschikken over een robuust multimodaal transportnetwerk, kunnen verstoringen op Schiphol de mogelijkheid beperken om naadloze logistieke oplossingen te bieden. In een steeds concurrerender mondiale markt is het behoud van luchtvrachtcapaciteit op Schiphol cruciaal om de positie van Nederland als belangrijk logistiek knooppunt te behouden.
Ondanks deze uitdagingen zal de strategische flexibiliteit van Neele-Vat, gecombineerd met hun uitgebreide transportdiensten door heel Europa en daarbuiten, essentieel zijn om de impact van de vluchtbeperkingen op Schiphol te beperken.