Beperkte impact grenscontroles Faber op transportsector
5-06-2025
De grenscontroles die sinds eind 2024 van kracht zijn om illegale immigratie tegen te gaan, hebben tot nu toe nauwelijks nadelige gevolgen voor het goederenvervoer. Dat blijkt uit een inventarisatie van BNR onder onder meer Transport en Logistiek Nederland (TLN) en andere betrokken partijen.
Hoewel er aanvankelijk zorgen waren over lange vertragingen, blijkt in de praktijk dat transporteurs gemiddeld zo’n 20 tot 30 minuten vertraging ondervinden. In uitzonderlijke gevallen loopt dit op tot een uur, maar volgens TLN is dat voor veel bedrijven in de grensregio nog steeds werkbaar. Ook de ANWB geeft aan dat de controles geen files of andere verkeershinder veroorzaken.
De maatregel vervangt het eerdere systeem van Mobiel Toezicht Veiligheid (MTV) en geeft de marechaussee ruimere bevoegdheden om te controleren aan de grens. Inmiddels is in ongeveer 250 gevallen de toegang tot Nederland geweigerd, meldde minister Marjolein Faber aan de Tweede Kamer.
Vanwege de huidige resultaten heeft het kabinet besloten om de controles met zes maanden te verlengen.
Ondernemersorganisatie TLN roept wel op tot een zorgvuldige evaluatie. De effectiviteit van de controles moet volgens hen worden afgewogen tegen de impact op de logistiek.
Ook de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) bevestigt dat eerdere zorgen over grote economische schade – eerder geschat op zo’n 60 miljoen euro per maand – niet zijn uitgekomen. De schade blijft volgens hun achterban beperkt.
Samenvattend: de nieuwe grenscontroles zorgen voor lichte vertragingen, maar hebben vooralsnog geen grote verstoringen veroorzaakt binnen de transportsector. Wel wordt aangedrongen op blijvende monitoring en evaluatie van het beleid.