Schiphol wil luchtvracht laten groeien tot 2 miljoen ton in 2035
5-06-2025
Hoewel Schiphol de komende jaren moet inkrimpen in het aantal vluchten, wil de luchthaven toch doorgroeien in luchtvracht. Het nieuwe plan van de luchthaven mikt op een stijging van 1,5 miljoen ton naar 2 miljoen ton luchtvracht tegen 2035. Dat moet onder meer worden bereikt door efficiënter gebruik van bestaande middelen én door nauwere samenwerking met Maastricht Aachen Airport (MAA).
De komende drie jaar wordt wel een tijdelijke daling van het vrachtvolume verwacht, mogelijk tot 1,4 miljoen ton. Dit komt vooral door het verdwijnen van zogeheten ad hoc slots, als gevolg van de beperking van het totaal aantal vliegbewegingen op Schiphol van 500.000 naar 478.000. Die ad hoc slots zijn nu goed voor een kwart van alle vrachtvluchten. Van de 16.000 vrachtvluchten in 2024 kunnen er mogelijk 1.000 tot 3.000 tijdelijk wegvallen, wat neerkomt op een verlies van circa 100.000 ton.
Om dat verlies op te vangen, wil Schiphol meer vrachtvluchten verplaatsen naar Maastricht Aachen Airport. Die luchthaven heeft momenteel 4.000 beschikbare slots en is voor 40% eigendom van Schiphol. Volgens de luchthaven zijn veel vrachtvluchten geschikt voor verplaatsing naar MAA, ondanks de beperkingen van de baanlengte en openingsuren. Vooral voor bederfelijke goederen zou MAA een goed alternatief zijn.
Daarnaast valt er veel winst te halen in de efficiëntie van de luchtvrachtketen. Jaarlijks vertrekken er bijvoorbeeld zo’n 900 vrachtvluchten leeg uit Schiphol. Door beter samen te werken met luchtvaartmaatschappijen wil Schiphol deze verspilling verminderen. Ook worden er nog steeds grote hoeveelheden houten pallets vervoerd, wat volgens de luchthaven duurzamer kan.
Verder wordt ingezet op beter benutten van belly-capaciteit in passagiersvliegtuigen, vooral op intercontinentale routes. Schiphol ziet daar groeipotentieel in door de inzet van grotere toestellen met meer ruimte voor vracht.
Een belangrijk knelpunt is het gebrek aan inzicht in wat er precies wordt vervoerd. Veel luchtvaartmaatschappijen weten van minder dan 10% van de vracht die zij vervoeren wat het precies is. Schiphol wil samen met de sector toewerken naar een beter inzicht in gewicht, afmetingen en aankomsttijden van vracht. Volgens de luchthaven is dit essentieel om met de bestaande infrastructuur door te kunnen groeien naar 2 miljoen ton luchtvracht in 2035.