OSS
Sinds juli 2021 heeft de EU de btw-wetgeving met betrekking tot de aangifte van afstandsverkopen aan particulieren/E-commerce in de EU-lidstaten hervormd. Ze ontwierpen de Union One-Stop-Shop (OSS) als een middel om de btw-aangifte en -betaling te vereenvoudigen in het geval van grensoverschrijdende business-to-consumer (B2C) verkopen binnen de EU. De OSS kan worden gebruikt voor het rapporteren en betalen van btw op alle grensoverschrijdende B2C-verkopen naar verschillende EU-landen met slechts één driemaandelijkse aangifte in het land van registratie. Dit vermindert het aantal btw-registraties, -aangiften en -betalingen dat nodig is bij verkoop in verschillende staten in de EU. U hoeft zich niet meer te registreren bij de lokale belastingdienst van andere EU-landen waaraan u verkoopt. Dit bespaart u tijd en geld.
OSS-registratie staat open voor zowel EU- als niet-EU-bedrijven. Neele-Vat kan u de algemene fiscale vertegenwoordiging (GFR) aanbieden en uw registratie en btw-aangifte voor het OSS-systeem in Nederland verzorgen. Met GFR en een artikel 23-vergunning kunnen uw goederen van buiten de EU worden geïmporteerd, zonder btw worden ingeklaard en worden opgeslagen in een Nederlands magazijn voordat ze naar uw klanten worden verzonden. Met uw Nederlandse OSS-registratie kunt u vanuit Nederland verkopen aan consumenten in de hele EU, ook als uw bedrijf niet in Nederland is gevestigd.
Uw klanten betalen u btw over hun aankopen, Neele-Vat geeft uw verkopen aan nadat u ons de juiste gegevens uit uw administratie heeft verstrekt en zodra de aangifte is ingediend, betaalt u het geïnde btw-bedrag aan de Belastingdienst. U brengt uw klanten het btw-percentage in rekening dat in hun land wordt gebruikt. De Nederlandse Belastingdienst zorgt voor het doorsturen van deze btw naar de Belastingdienst in de betreffende landen.

Belangrijk om te weten is dat niet alle verkopen binnen de EU in aanmerking komen voor de OSS. Als u voorraad aanhoudt in magazijnen in andere EU-landen dan Nederland en van daaruit verkoopt aan klanten, moet u zich in de betreffende landen nog steeds btw-aangifte doen en uw btw-aangiften indienen bij de lokale belastingdienst. B2C-verkopen aan klanten in Nederland, business-to-business (B2B) verkopen en transport van eigen goederen vanuit Nederland naar uw andere EU-magazijnen en vice versa moeten nog wel aangegeven worden bij de reguliere Nederlandse btw-aangifte.
Neem contact met ons op voor de mogelijkheden voor uw bedrijf met betrekking tot Nederlandse fiscale vertegenwoordiging en OSS-registratie via Neele-Vat.
IOSS
Verkoopt u goederen van buiten de EU rechtstreeks aan consumenten binnen de EU, dan komt u mogelijk in aanmerking voor de Import One-Stop Shop (IOSS). Bij gebruik van de IOSS hoeft u bij invoer geen btw te betalen. De btw kan aan de klant in rekening worden gebracht en worden betaald bij het indienen van de IOSS-aangifte. Alleen zendingen tot € 150 kunnen worden ingeklaard met de IOSS. Voor B2C-zendingen boven de € 150,- en B2C-zendingen van accijnsgoederen, zoals alcoholische dranken, moet u bij invoer btw betalen.
Neele-Vat biedt helaas geen vertegenwoordiging voor IOSS-registratie en -aangifte. Voor de import van B2C zendingen boven de € 150,- door Nederland kunnen wij u GFR aanbieden met een artikel 23 vergunning. Dit kan gecombineerd worden met een OSS-registratie voor het melden van de vervolgverkopen zoals hierboven beschreven.
Neem contact op
Laat u direct informeren door onze douane- en fiscale vertegenwoordigingsexperts. Neem contact met ons op via fiscalrepresentation@neelevat.com of vul het formulier aan de rechterkant in.