Maat / Wicht (w/m)
Bij een groupage container laden we meerdere groupage zendingen van verschillende eigenaren in één container. In dit geval betaalt u voor de benutte ruimte in de container. Hierbij rekenen we met de Maat/Wicht (M/W) methode: per kubieke meter (‘maat’) of per ton (‘wicht’). Eigenlijk dus hetzelfde als het belastbaar gewicht, maar met een andere benaming. 1 cbm lood zal immers meer wegen dan 1 cbm veren. En ook andersom, 1.000 kgs veren neemt meer plaats in beslag dan 1.000 kgs. lood.
Vrachtverzekering
Zorg ervoor dat de vrachtverzekering is opgenomen als een afzonderlijk regelitem. Meestal als de vrachtverzekering niet is opgenomen in een transportvoorstel, is deze niet inbegrepen in de offerte. Bij het beoordelen van internationale vrachtverzendvoorstellen, moet u ook controleren of de verzekering vracht van deur tot deur van bestemming dekt. Vaak dekt de expediteur alleen de goederen van de haven tot de haven af, waardoor alle claims voor vervoer (vrachtvervoer) niet in aanmerking komen. Vaak gebeurt er schade en diefstal tussen de oorsprongsdeur en de oorsprongs- of bestemmingspoort en de bestemming. Naar onze mening is dit het moment waarop de lading het meest vatbaar is voor claims. Lees meer over vrachtverzekering: zijn uw goederen daadwerkelijk gedekt?
Eventueel douane-onderzoek
Gewoonlijk voert de douane onderzoeken uit die zijn gericht op specifieke kwesties of bepaalde soorten zendingen. Maar zelfs als u niets verkeerd doet of als uw goederen niet onderhevig zijn aan dergelijke onderzoeken, kunt u toch worden beïnvloed door willekeurige onderzoeken.
Tarieven LCL
Voor de afhandeling van LCL zendingen in Rotterdam zullen wij het lossen van de containers belasten. Verder natuurlijk de douaneformaliteiten en het eventuele transport naar de eindbestemming.
Loodshuur
Loodshuur is een vergoeding voor vracht die te lang in onze loods blijft. Over het algemeen hoeft u zich geen zorgen te maken over Loodshuur. Mocht zich echter toch een situatie voordoen dat u uw goederen niet binnen de gestelde tijd kunt weghalen, neem dan contact met ons op.
Palletruil
Wij lossen standaard op europallets en sealen deze in. Bij de aflevering kunt u deze pallets ruilen. Mocht dit niet lukken dan zullen wij deze in rekening moeten brengen.
FCL
Voor FCL zullen wij de THC belasten evenals de ISPS en het Laadvolgen. Als deze kosten zijn voldaan aan de rederij zullen wij de douaneformaliteiten regelen en de container uithalen. Vervolgens brengen wij de kosten voor het transport naar de eindbestemming in rekening.
Overliggeld (Demurrage)
Overliggeld is een vergoeding voor vracht die te lang in een haven van bestemming blijft. Over het algemeen hoeft u zich geen zorgen te maken over overliggeld als u weet hoeveel tijd u heeft om uw lading in de haven te houden, zowel in import- als exportsituaties. Er ontstaat echter een probleem wanneer u zich niet informeert over uw vrije tijd in de haven, of aanneemt dat de tijd in alle havens waar uw lading arriveert even groot is.
Als het land waarnaar u uw goederen vervoert bijvoorbeeld langere wachttijden heeft in de haven dan in een ander land, heeft u te maken met detentie- en overliggelden die u had kunnen vermijden als u wat meer onderzoek had gedaan. En helaas kan overliggeld een kostbare vergissing zijn, die honderden dollars oplevert voor elke dag dat uw goederen in de haven zitten.
Algemene tariefverhoging (GRI)
Een algemene tariefverhoging is een toeslag die rederijen toevoegen bovenop hun reguliere basistarieven. Een GRI kan gedurende een bepaald tijdsbestek op alle of slechts een paar handelsroutes voorkomen. Gewoonlijk kondigen carriers aan het begin van de maand de bijgewerkte kosten aan en zullen zij de tarieven aanpassen op basis van de huidige volumesituatie. Een GRI wordt altijd aangekondigd.
Tarieven overgewichtcontainers
Bij het verzenden van een volle containerlading (FCL) van een zware grondstof, is het noodzakelijk om de maximale beladingshoeveelheid te verifiëren bij ons. Overgewichtcontainers zijn onderworpen aan extra kosten.